| |

Blog ‘Oudere meisjes’ deel 26

Blog ‘Oudere meisjes’ deel 26

De vraag waarom ik nog niet tussen de ‘Oudere meisjes’ stond heb ik al een paar keer gehad. En ja waarom ook niet! Ik heb veel geschrapt, het werd bijna een boek maar bij deze, mijn antwoorden op mijn vragen 🙂 Tenslotte ben ik ook een ouder meisje! Ik hoop dat je leuk vindt om mijn antwoorden te lezen!  

  • Stel jezelf voor, wie ben je en wat doe je

Hi, heel gek om mijn eigen vragen te gaan beantwoorden but here I go! Ik ben Andrea, 48 jaar, moeder van twee prachtige mensen, bonusmoeder van nog een heerlijk mens (nee niet een kind van Peter maar van mijn zus). Getrouwd met Peter en wonend in het mooie Dordrecht sinds 13 jaar. Verhuisd voor de liefde, mijn ‘roots’ liggen in Limburg.

Tegenwoordig werk ik als content creator en blogger. Interieur is een passie. Ook wil ik graag mensen aanraken met humor en issues die wat minder makkelijk besproken worden zoals de overgang. Als kind was ik al bezig met het amuseren van mensen. Ik dacht heel leuk te zijn als kind wanneer mijn moeder bezoek had van haar vriendinnen. Ik kwam dan naar beneden, hard zingend met ballen onder mijn oksels en zong het liedje van Andre van Duin ‘ik heb hele grote bloemkolen.’ Dit tot grote schaamte van mijn moeder.

Toen mijn moeder later in het leven kroegen had was ik ook altijd in voor wat theater en zong ik vanuit de ramen mensen toe, zo vals als een kraai maar ik had plezier. Nog wat later in het leven heb ik veel gedanst en vond ik het heerlijk als ik andere mensen ook aan het bewegen kreeg. Ik heb dus een groot amusement gehalte in mijn bloed. Van niks heb ik spijt in het leven maar ik was graag danseres geworden.

  • Waar ben jij het meest trots op bij jezelf

Vroeger – toen ik nog jong was – vond ik zulke vragen lastig. Trots op mezelf zijn vond ik al snel aanstellerig of verwaand. Nu zie ik dat anders. Natuurlijk hoor ik nu te zeggen ‘op mijn kinderen en kleinkind’ en dat ben ik ook, heel erg zelfs maar ik ben ook trots op mijn positieve instelling. Mijn eerste 14 levensjaren waren pittig. Mijn vader was een gewelddadige autoritaire man in meerdere opzichten. Mentaal en fysiek hebben wij (moeder, broer, zus en ik) zware jaren gehad. Nog steeds vind ik het lastig om dit op te schrijven terwijl ik er wel makkelijk over kan praten. Had mijn lieve moeder nog geleefd dan zou ik er niet over schrijven. Ik weet dat ze alles heeft gedaan wat binnen haar macht lag om ons kinderen te beschermen al was dat niet genoeg. Al jaren werk ik aan een autobiografie hierover maar het ligt stil want zoals gezegd, erover schrijven valt me zwaar, ik hoop ooit ‘mijn’ boek af te maken. Fragmenten lees je hier.

Ook ben ik trots op mij dat ik ervoor gekozen heb om het anders te doen in het leven. Ik heb de cirkel van geweld en het ondergaan hiervan doorbroken. Zo ben ik al bewust heel jong moeder geworden want ik wilde het anders doen, ik had enorm de behoefte aan iets van mezelf. Ik schreef eerder al eens blog over het jonge moederschap.

Ik heb mezelf zo’n beetje alles geleerd wat ik weet. Toen mijn vader ons huis verliet was ik 10 jaar, de daaropvolgende 4 jaar zijn wij verhuisd van kroeg naar kroeg en heb ik geen onderwijs meer gehad vanaf mijn 11e jaar. Een echte autodidact dus. Nog een dingetje om trots op te zijn 😊 Ook hier kun je meer over lezen als je dat leuk lijkt.

  • Wat vind je het leukste aan ouder worden?

Dat ik meer – hoe zeg ik het netjes-  maling heb aan de mening van anderen. Klinkt heel onaardig maar zo bedoel ik het niet. Ik kan veel beter relativeren nu wat belangrijk is voor mij. De mening van anderen was vroeger belangrijk, nu steeds minder. Ik hoef die aai over mijn bol niet meer om mij goed te voelen. Ik hoef de goedkeuring niet meer zo erg. Vroeger wilde ik graag leuk gevonden worden. Kon echt van slag zijn als ik merkte dat iemand mij niet leuk vond. Ik was een pleaser zeg maar.  Nog steeds zeg ik te vaak sorry, dat is nog wel een puntje waaraan gewerkt kan worden.

Ook de inzichten die ik nu heb zijn heerlijk! Met veel meer gemak en stukken relaxter beweeg ik mij tegenwoordig door het leven. Heerlijk!

  • Wat zou je willen meegeven aan andere (jongere) vrouwen

Wees lief voor jezelf. Je bent echt goed zoals je bent, echt. Zie andere sterke vrouwen niet als concurrentie maar als voorbeeld. Trek je op aan de positiviteit van deze vrouwen in plaats van je bedreigd te voelen. We zijn samen zoveel sterker als we naast elkaar staan. Ik heb heel veel lelijkheid gevoeld van andere vrouwen waardoor ik mij ook weer onzeker ging voelen. Zelf heb ik ook lelijk gedaan tegen en over andere vrouwen toen ik jonger was. We zijn zo geprogrammeerd lijkt het wel. Gelukkig onderken ik dat tegenwoordig en zet ik mijn kindness in i.p.v. dat ik meega in die negatieve spiraal. Werkt bijna altijd 😊 Als ik nu een sterke, knappe, slimme of succesvolle vrouw zie denk ik ‘wauw wat een voorbeeld, wat een kanjer’ in plaats van ‘kijk haar eens interessant doen.’ Het maakt mij sterker en minder onzeker, juist door de kracht van andere vrouwen te omarmen ben ik gegroeid als vrouw, als mens.

Leef in het nu, nu doet ertoe, later blijft altijd later en vroeger is dood. Zo simpel maar zo waar. Pak het leven nu!

  • Wat vind je minder leuk aan het ouder worden

Mijn fronsrimpel. Maar echt. Ik vind het fysiek ouder worden niet erg, rimpeltjes, grijze haren. Ik omarm het. Verf al twee jaar mijn haren niet meer. Maar mijn fronsrimpel verafschuw ik! Ik lijk en kijk daardoor veel strenger dan dat ik ben. Ik heb hem ooit plat laten spuiten met botox, jaja dat wist je niet he! Is bij een keer gebleven omdat ik toch een aversie heb tegen al dat botox, zeker in gezichten van 25 jaar of nog jonger. Toch denk ik er hard over na om het weer te laten doen. Ik ben best ijdel, smeer al sinds mijn 18e elke morgen trouw gezichtsverzorging op en trek graag iets leuks aan. Ik vind dit eerder een vorm van selfcare dan overdreven proberen vast te houden aan jong zijn. Maar die rimpel… grrrr.

Daarnaast kwam de overgang – de pre overgang waar ik in zit – compleet uit de lucht vallen. Dat vind ik minder maar inmiddels heb ik mijn schouders hieronder gezet en doe ik er wezenlijk iets aan. Dat voelt goed.

  • Welk gezegde of quote is jou op je lijf geschreven

Ik heb er twee! Beide slaan voor mij precies de plank raak.

A flower does not think of competing to the flower next to it. it just blooms – Zen Shin

Real queens fix each other’s crowns

  • Wat zijn je passies en of hobby’s

Dansen! En schrijven! Mooie content creëren, ik geniet als ik bezig ben met het maken van filmpjes, foto’s of blogs, dit is mijn werk en mijn passie. Over hobby’s kan ik ook nog het volgende kwijt, ik heb er veel gehad. Ik word altijd heel enthousiast en weet echt van heel dingen een beetje 😊 Zo wist ik alle 300 en nog wat hondenrassen uit mijn hoofd, sta ik in een kookboek, knoop ik met gemak een wanddoek in elkaar en verkocht ik ooit lingerie en seks speeltjes. Ja echt! Dansen en schrijven is altijd geweest en zal waarschijnlijk altijd blijven. Andere hobby’s komen en gaan dus.

  • Wat weet je nu wat je nog niet wist toen je jonger was

Dat het leven vandaag geleefd dient te worden. Dat het leven eindig is en snel gaat. Vroeger dacht ik altijd ’tijd zat’ nu denk ik daar toch iets genuanceerder over.

  • Wat zou je anders doen in het leven? Zou je wel iets anders doen?

Ik zou mezelf als kind wat meer krediet hebben gegeven. Er zijn dingen gebeurd in mijn jonge jaren waarvoor ik mij geschaamd heb. Waarvan ik dacht dat ik ze uitgelokt had. Nu weet ik gelukkig beter. En ik zou graag een dansopleiding hebben gevolgd. Verder heel cliché maar nee, alle keuzes die ik gemaakt heb in het leven hebben mij gevormd. Daarnaast vind ik spijt een nutteloze emotie. Net als haten trouwens, iets wat ik gelukkig al vroeg geleerd en ook echt gevoeld heb. Haat brengt je niks, diegene die je haat voelt er niks van terwijl jij verteert van binnen. Heb je dus helemaal niks aan.

  • Hoe oud ben je

Ik ben 48 jaar en ik rock elk jaar keihard!

  • Waar kunnen mensen je vinden op Social media

Hier uiteraard, mijn website is mijn uitlaatklep, mijn kindje, mijn werk. Ik streef naar honderdduizend lezers maandelijks 😉 En op Instagram @andrea_groot. Ook ben ik sinds kort actief op, jawel op TikTok. Daar kan ik net wat meer ‘los.’ Nee ik schud niet met al mijn hebben en houden maar het maken van leuke video content vind ik te leuk. Een grappige video, een sketch, I LOVE IT! En zoals je kon lezen, mijn maling aan de mening van anderen helpt hierbij wel. Ik hou van het leven mensen en pak het zoals het mij pleziert! Zouden echt meer mensen moeten doen 🙂

  • Heb je zelf nog een toevoeging? Deel het met mij!

Ik wil graag jullie lieve lezers bedanken. Het schrijven en onder andere deze rubriek brengen mij enorm veel plezier. Dank dat jullie meelezen! Zonder jullie zou het toch wat saaier zijn voor mij! Dank dus dat je er bent. Dikke koes!

 

#NOTOLDJUSTOLDER

Meer blogs lezen over ‘oudere meisjes? Je leest ze HIER!

Vergelijkbare berichten